Efectele Brexitului continuă să apese asupra sectorului logistic, generând numeroase îngrijorări privind circulația mărfurilor între Regatul Unit și Irlanda. Recent, Guvernul galez a solicitat guvernelor britanic și irlandez să ia măsuri urgente pentru a reduce impactul Brexitului asupra porturilor din Țara Galilor. Un plan în cinci puncte a fost anunțat pentru îmbunătățirea transportului de mărfuri între Irlanda și Țara Galilor. Această inițiativă vizează protejarea locurilor de muncă din porturile Pembrokeshire și Holyhead, unde peste 800 de persoane depind direct de activitatea portuară.
Potrivit datelor furnizate de Departamentul pentru Transporturi, transportul de mărfuri pe rutele dintre Irlanda și Țara Galilor a scăzut semnificativ față de perioada anterioară tranziției post-Brexit. Tot mai multe companii aleg rute directe între Irlanda și Uniunea Europeană. De exemplu, traficul de mărfuri în portul Holyhead a scăzut cu 50%, iar în alte porturi cu până la 40%.
În schimb, transportul pe rutele directe dintre Irlanda și UE a crescut cu 242%, iar transportul pe rutele dintre Marea Britanie și Irlanda de Nord a înregistrat o creștere de 5% față de 2020 – în timp ce restul rutelor din Regatul Unit continuă să scadă.
Conform datelor furnizate de Oficiul Central de Statistică al Irlandei, exporturile și importurile din Marea Britanie continentală au scăzut în ianuarie cu 14%, respectiv 65%. Deși guvernul britanic a încercat să minimizeze această situație, Ken Skates, ministrul Economiei și Transporturilor din Țara Galilor, a declarat că problemele nu sunt doar „de început”, ci reprezintă „probleme fundamentale” cauzate de noile reguli și procese, care fac traversarea graniței mai costisitoare, mai lentă și mai riscantă.
Înainte de încheierea perioadei de tranziție post-Brexit, multe companii de transport se bazau pe „puntea terestră” din Regatul Unit pentru a expedia rapid mărfuri între Irlanda și UE. Dar, odată cu ieșirea Regatului Unit din Piața Unică și Uniunea Vamală, regulile noi au generat întârzieri, controale suplimentare și costuri mai mari. Ca urmare, porturile din Țara Galilor au fost evitate în favoarea unor rute mai lungi, dar mai stabile.
Guvernul galez propune revizuirea serviciului de sprijin pentru comercianți (Trader Support Service – TSS), care sprijină momentan doar tranzitul din Marea Britanie spre Irlanda de Nord prin Irlanda, dar nu și returul. Dacă acest serviciu ar funcționa în ambele direcții, ar face întregul proces mai accesibil și prietenos pentru utilizatori.
Recâștigarea încrederii în „puntea terestră” britanică este esențială, având în vedere eficiența și costurile mai reduse ale acestei rute în comerțul dintre Irlanda și UE. Datele arată că exportatorii și importatorii irlandezi revin lent la utilizarea acestei rute, dar impactul negativ asupra veniturilor portuare se resimte deja.
Raportul recomandă, de asemenea, dezvoltarea unui ghid digital care să le arate comercianților cum să utilizeze eficient puntea terestră și să interacționeze corect cu sistemele guvernamentale britanic și irlandez.
Raportul subliniază angajamentul Guvernului galez de a continua eforturile pentru sprijinirea logisticii dintre Țara Galilor și Irlanda, recunoscând rolul crucial al porturilor în economia locală și națională. În perioada imediat următoare, acest plan în cinci puncte va sta la baza dialogului și acțiunilor directe dintre Guvernul galez și autoritățile din Regatul Unit și Irlanda.